Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Daniël van Egmond, Van Egmond Bloemenhandel

“Contact met de klant is kracht van de lijnrijder”

Tholen - Vanaf 1 januari volgend jaar worden veel binnensteden tot zero-emissiezones verheven en moet de lijnrijder die zijn klanten aldaar wil blijven bedienen aan de elektrische vrachtwagen. Of moet de bloemist, die zijn bloemen op de veiling zelf inkoopt, aan de elektrische bestelbus – om over alle overige detailhandel, bouwbedrijven, horecagelegenheden en wat al niet meer nog maar te zwijgen.


Daniël van Egmond in zijn wagen met in de hand een mooi emmertje trosrozen

Daniël van Egmond is lijnrijder en bedient hoofdzakelijk bloemisten in Brabant en de rest van Zuid-Nederland. En hij heeft er een hard hoofd in. "Ik heb twee auto's, de jongste is nu 2,5 jaar oud. Dat betekent dat ik wat uitstel krijg, ik geloof tot 2030*, maar dan zal ik er ook aan moeten geloven. De oudste zou zelfs volgend jaar al niet meer die binnensteden in mogen. Wat me een nieuwe elektrische auto zou kosten? Minimaal het dubbele van een conventionele wagen."

Lastig pakket
Het gaat dan over tonnen en men weet zich daarmee fijn voor het blok gezet. Zo ook Daniël. De man is niet cynisch aangelegd, 'voor ieder probleem is een oplossing', maar op de vraag wat hij gaat doen komt geen eenduidig antwoord. "Op termijn vind ik het prima, de techniek gaat snel, accu's worden beter, laden gaat steeds sneller en misschien wordt het straks allemaal zelfs wel goedkoper. Maar voor nu gaat het niet. Voor particuliere luxeauto's is er inmiddels een aardige infrastructuur opgetuigd, maar niet voor vrachtauto's. Een eigen laadpaal zit er ook niet in, of althans niet zomaar, want het net zit vol. De omschakeling gaat te snel, voor mij en ook voor mijn klanten."

Die bloemist in het centrum is sowieso het haasje. "Natuurlijk wil je dat niet, maar is het uit noodzaak, dan kan ik klanten laten zitten of andere klanten zoeken. Maar die bloemist moet zijn bloemen hebben. Misschien kun je samen iets regelen, dat hij het bij jou komt halen of dat hij zelf naar de veiling komt, maar dan moet hij aan de elektrische bestelbus en ook dat zijn geen investeringen die de meesten zo even uit de mouw schudden."

10% is echt heel veel
Het is een thema, weet Daniël, maar het zwaard van Damocles hangt nog in de lucht. De loonsverhoging die in januari is ingegaan is misschien minder angstaanjagend, maar wel concreet, en houdt de gemoederen misschien nog wel het meest bezig. "10% kosten erbij is echt heel veel, ik merk dat dit bij veel van mijn klanten een issue is. In een aantal gevallen is het zelfs de druppel die de emmer doet overlopen. Het kan toeval zijn, maar ik heb niet minder dan drie klanten die vooraan in de 60 zijn en er binnenkort mee stoppen. Zij zouden willen afbouwen, maar moeten op voor een nieuw huurcontract. Met het oog op al deze toegenomen onzekerheden bedanken ze daarvoor."

Klantcontact is het leukst
Een jaar of drie geleden stapten zijn ouders en broer uit de zaak en sindsdien zit Daniël volledig zelf aan de knoppen. En dat met veel plezier en goede moed. "We hebben een prachtig vak, we komen voortdurend bij onze klanten en dat klantcontact is het leukste onderdeel van het werk. Dat heb je niet vanuit je kantoor op de veiling en ook niet vanuit je kwekerij. Daarin zit ook onze kracht, je bouwt een band op, je gunt elkaar wat en zo kun je duurzaam zaken doen. Daarom zal er altijd wel ruimte zijn voor het vak lijnrijder, maar feit is dat er minder en minder bloemisten zijn en de vijver dus kleiner wordt. Voor nu is het in elk geval zaak dat ik en mijn collega's fysiek voor de deur kunnen blijven komen, en liefst met een auto van enige omvang zodat we een assortiment kunnen blijven bieden."

Voor meer informatie:
Van Egmond Bloemenhandel
M: 06 53 81 59 07
daniel@vanegmondbloemen.nl
www.vanegmondbloemen.nl

* Heb je net een nieuwe auto, dan kun je maximaal uitstel krijgen tot 2030. Zie https://ondernemersplein.kvk.nl/vanaf-2025-zero-emissiezone-in-veel-steden/